Tuesday 8 April 2014

Kekurangan asid folik jadi punca bayi cacat

Mungkin ada dikalangan ibu hamil yang tidak menitik beratkan pengambilan asid folik semasa hamil. Bagi ibu yang mengambil sikap sebegini akan mengundang risiko kecacatan kepada bayi dalam kandungan. Kecacatan ini dipanggil 'Spina Bifida'. 

Kecacatan Spina Bifida boleh menyebabkan bayi lumpuh atau anencephaly iaitu otak dan tempurung tidak terbentuk dengan sempurna. Kebiasaannya bayi yang mengalami kecacatan ini jangka hayat tidak lama selepas dilahirkan. 

Kecacatan tiub neural adalah sangat berkait rapat dengan kekurangan Asid Folik. Adalah sangat malang bagi ibu yang mengabaikan pengambilan Asid Folik semasa hamil. Walaupun bentuk vitamin itu kecil, jika kurang diambil / tidak cukup untuk keperluan bayi boleh memberikan impak yang besar. Bayi akan cacat atau meninggal.

Ibu yang tidak mengambil Asid Folik (Folic Acid) berisiko 5 kali ganda untuk bayi dalam kandungan mengalami kecacatan tiub neural berbanding mereka yang mengambilnya. 

Ibu- ibu diluar sana jangan pandang remeh ya pengambilan Asid Folik semasa hamil.....

Vitamin B-Complex Shaklee bukan sahaja lengkap dengan semua jenis vitamin B. Malah dilengkapi dengan Asid Folik. So, tak perlu makan dah Asid Folik yang Klinik Kesihatan kasi tu ye...


Perbezaan B-complex Shaklee dengan vitamin B-Complex yang ada dipasaran. B-complex Shaklee terbaik dan berbaloi dengan harga yang jauh lebih murah dengan vitamin B yang ada dipasaran. ;)



Bagaimana memilih B-Complex yang baik?

1) Mengandungi kesemua 8 vitamin - B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA (kesemua perlu diambil dalam masa yang sama)

2) Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan Biotin

3) Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B12 tidak terlalu besar.

4) Elakkan pengambilan B-Complex yang menawarkan rumusan larut- air (sustain release)


Pertanyaan, konsultasi dan order boleh hubungi saya di:
Imah
♥ sms/whatsApp: 013-6291099
♥ Emel : rahaimah140503@gmail.com 
♥ Layari fb Saya : www.facebook.com/syarahaimah

No comments:

Post a Comment